Endokrynologia

Hyperprolaktynemia

Prolaktyna to hormon wydzielany przez przedni płat przysadki. Wydzielanie jej jest hamowane przez dopaminę, neuropeptyd produkowany w podwzgórzu. Hyperprolaktynemia to zespół objawów chorobowych związanych z podwyższonym we krwi stężeniem prolaktyny.

Przyczyny

Fizjologiczne: ciąża, karmienie piersią, drażnienie brodawek sutkowych, wysiłek fizyczny, stres(hipoglikemia), sen, drgawki, okres noworodkowy.

Farmakologiczne: związane z przyjmowaniem leków powodujących wzrost prolaktyny należą do niech niektóre leki (fenotiazyny, haloperidol, metoklopramid, opioidy, cymetydyna, werapamil, substancje zawarte w lukrecji, TRH, estrogeny, wazoaktywny peptyd jelitowy).

Patologiczne: guzy przysadki, zmiany chorobowe podwzgórza/szypuły przysadki, napromienienie osi mózgowo-rdzeniowej, zmiany chorobowe klatki piersiowej, zmiany chorobowe rdzenia kręgowego, niedoczynność tarczycy, przewlekła niewydolność nerek, ciężka choroba wątroby.

Objawy

U kobiet: zaburzenia miesiączkowania o charakterze rzadkich miesiączek, aż po wtórny brak miesiączki, może, ale nie musi wystąpić wyciek z brodawek sutkowych, zaburzenia owulacji, niepłodność. U mężczyzn objawy nie są tak jednoznaczne więc wykrywane zmiany w obrębie przysadki o charakterze prolaktynoma najczęściej są większych rozmiarów niż u kobiet. W związku z tym częściej występują objawy uciskowe na skrzyżowanie nerwu wzrokowego, bóle głowy.

Objawem hyperprolaktynemii u mężczyzn zawsze występującym jest spadek libido, trudne do oceny dla pacjenta, dodatkowo tzw. wstydliwy temat, zaburzenia płodności, ginekomastia.

W zależności od przyczyny: zachowawcze lub w przypadku dużych gruczolaków ze wskazań okulistycznych lub neurochirurgicznych laparoskopowe usunięcie guza poprzez kość klinową.

Zięba Clinic © 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone. Katowice, Częstochowa, Bielsko, śląskie

Projekt i wykonanie: Media Partner / Reklama / Katowice