Medycyna estetyczna

Leczenie migrenowych bólów głowy

Co to jest migrena?

Migrena to napadowy, powtarzający się, pulsujący ból głowy, któremu może towarzyszyć światłowstręt, nadmierna wrażliwość na dźwięki, nudności oraz wymioty. Na bóle migrenowe uskarża się około 30 % pacjentów, przy czym migreny dosięgają częściej kobiet niż mężczyzn. Do tej pory etiologia choroby nie została dokładnie wyjaśniona. Migrenowe bóle głowy związane są najprawdopodobniej z nadmiernym wydzielaniem serotoniny – neuroprzekaźnika, którego wysokie stężenie odpowiedzialne jest za kurczenie się naczyń krwionośnych w mózgu. W mechanizmie samoregulacyjnym naczynia rozkurczają się, co okołonaczyniowe zakończenia nerwowe odczytują jako bodziec bólowy. Pobudzone nerwy są wrażliwsze na bodźce, przez co światło i dźwięki staja się mocno drażniące.

Jak leczy się migrenę?

Najpopularniejszym wyborem przy lekkich bólach migrenowych są nieopioidowe leki przeciwbólowe dostępne bez recepty lub zgodnie z zaleceniami lekarza swoiste leki przeciwmigrenowe. Przy częstych nawrotach bólu zastosować można leczenie profilaktyczne, gdzie w zależności od zaleceń lekarza prowadzącego stosuje się różne grupy leków (beta-blokery, antagoniści serotoniny, leki przeciwdepresyjne, leki stosowane w leczeniu padaczki).

Przyczyn i objawów występujących w czasie bólów migrenowych jest wiele, dlatego terapia farmakologiczna nie zawsze jest skuteczna. Co więcej migrena to choroba mająca charakter nawrotowy, przez co istnieje  konieczność częstego i długotrwałego zażywania leków. Długotrwała farmakoterapia niesie za sobą skutki uboczne i niekorzystnie wpływa na ogólny stan całego organizmu. Warto więc szukać innego, bezpieczniejszego dla zdrowia sposobu na napadowe bóle migrenowe. Jednym z rozwiązań współczesnej medycyny  jest zastosowanie botoxu do leczenia migreny przewlekłej.

Jaki jest mechanizm działania toksyny botulinowej w leczeniu przewlekłej migreny?

Toksyna botulinowa typu A to oczyszczone białko produkowane przez beztlenowe bakterie z gatunku Clostridium botullinum. Mechanizm jej działania polega na wiązaniu się cząsteczki toksyny botulinowej  do receptora acetylocholiny, neuroprzekaźnika odpowiadającego za wyzwalanie kaskady reakcji wewnątrzkomórkowych prowadzących do skurczu włókien mięśniowych. Rezultatem działania toksyny jest zablokowanie zdolności mięśnia do skurczu. Co za tym idzie toksyna botulinowa ma działanie rozluźniające i przeciwbólowe. Substancja aplikowana jest bardzo precyzyjnie, aby jej działanie było miejscowe. Lekarz może ją wstrzyknąć w okolice czoła, karku i skroni lub części potylicznej. Doprowadza to do wyłączenia czynności konkretnych zakończeń nerwowych i rozluźnienia mięśni. Zabieg trwa zaledwie kilkanaście minut. Jest praktycznie bezbolesny, dla uniknięcia dyskomfortu wynikającego z nakłucia igłą można dodatkowo zastosować znieczulenie miejscowe w postaci kremu.

Leczenie migreny botoksem jest bardzo skuteczne. Działanie toksyny botulinowej  można odczuć już po około tygodniu, dla utrzymania osiągniętego efektu należy powtórzyć zabieg po 12 tygodniach. Efekt terapeutyczny utrzymuje się od 3 do 6 miesięcy od zabiegu.

Przeciwwskazania:

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona),
  • ciąża, okres laktacji,
  • nadwrażliwość na składniki preparatu,
  • stosowanie następujących leków, także w okresie 1 tygodnia od ich odstawienia: aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamycyna itp.), aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina), D-penicylamina, cyklosporyna, tubokuraryna, pankuronium, galamina, sukcynylocholina, linkomycyna, tetracyklina, polimyksyna,
  • miejscowe infekcje skóry,
  • zaburzenia krzepnięcia, stosowanie leków antykoagulacyjnych.

Przygotowanie do zabiegu:

W miarę możliwości należy odstawić aspirynę na 7 dni przed zabiegiem, dla zmniejszenia ryzyka krwawień i zasinień w miejscu iniekcji. W dniu zabiegu nie wolno planować lotu samolotem.

Rekonwalescencja:

Po zabiegu należy unikać ekspozycji słonecznej i solarium przez okres przynajmniej tygodnia, oraz wstrzymać się od gorących kąpieli i sauny. W dniu zabiegu nie jest wskazane uprawianie sportów czy spożywanie napojów alkoholowych.

Jak działamy w Zięba Clinic?

Pierwsza wizyta

Uzyskacie Państwo szczegółowe odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tematyki leczenia niepłodności. Ustalimy również plan postępowania.

Diagnostyka

Problemy z zajściem w ciążę mogą mieć różnorodne przyczyny. Niezbędna jest więc kompleksowa, indywidualnie dobrana diagnostyka niepłodności.

Po postawieniu diagnozy rozpoczynamy leczenie niepłodności. Stosujemy różnorodne, nowoczesne i sprawdzone metody.

Umów się na wizytę już dziś »

Zięba Clinic prowadzi Politykę Bezpieczeństwa ochrony danych osobowych, której treść została opracowana w oparciu o wytyczne zawarte w następujących aktach prawnych:

Polityka obowiązuje wszystkich pracowników Zięba Clinic oraz dostawców i podmioty współpracujące, mających jakikolwiek kontakt z danymi osobowymi objętymi ochroną.

Przetwarzanie danych osobowych w Zięba Clinic odbywa się w wersji papierowej oraz za pomocą systemów informatycznych.

W ramach Polityki Bezpieczeństwa wdrożono "Instrukcje Zarządzania Systemem Informatycznym służącym do przetwarzania Danych Osobowych"