Wodniak jądra

u urologa katowice

Co to jest wodniak jądra?

Wodniak jądra to choroba spowodowana nagromadzeniem płynu w osłonkach jądra. Przyczyną nadmiaru płynu jest zwiększone wydzielanie, bądź nieprawidłowe jego wchłanianie przez osłonki jądra. Nagromadzony płyn powoduje powiększenie worka mosznowego.

Rzadko (stwierdza się u około 6% noworodków) wodniak jądra może być wrodzony, znacznie częściej jest to zaburzenie nabyte będące następstwem urazu, stanu zapalnego lub nowotworu.

Jakie dolegliwości i objawy mogą wskazywać na wodniaka jądra?

Dolegliwości towarzyszące wodniakowi jądra zależą od ilości płynu nagromadzonego w osłonkach jądra. Najczęstszymi objawami są:

• powiększenia worka mosznowego i towarzyszące temu uczucie ciężaru w mosznie, utrudnienie chodzenia,
  • dolegliwości bólowe.

Obecność wodniaka negatywnie wpływa na ukrwienia jądra i najądrza, co z kolei prowadzi do zaburzenia termoregulacji jąder. W wyniku tego wodniak jądra często związany jest ze spadkiem jakości nasienia, a w skrajnych przypadkach skutkuje zanikiem jądra.

Jak diagnozuje się wodniaka jądra?

Powiększenie moszny może stwierdzić lekarz urolog w czasie badania fizykalnego, lecz podstawowym badaniem w diagnostyce wodniaka jądra jest USG worka mosznowego i jąder.

Jak przebiega leczenie wodniaka jąder?

Obecnie jedynym uznanym sposobem leczenia wodniaków jadra jest leczenie operacyjne.
Zabieg, który trwa niecałą godzinę, polega na chirurgicznym nacięciu skóry moszny w celu opróżnienia wodniaka.  Zdarza się, że pojawia się konieczność pozostawienia w ranie drena, który usuwany jest w pierwszej dobie po zabiegu.

Przeciwwskazania:

• zaburzenie krzepnięcia krwi,
  • ropna choroba skóry moszny.

Powikłania:

• krwawienie z rany pooperacyjnej,
  • zakażenie rany,
  • krwiak moszny,
  • rzadko nawrót wodniaka.

Lekarz opiekuńczy

dr n. med. Dariusz Szmydki specjalista urolog