Wodniak jądra

Co to jest wodniak jądra?

Wodniak jądra to choroba spowodowana nagromadzeniem płynu w osłonkach jądra. Przyczyną nadmiaru płynu jest zwiększone wydzielanie, bądź nieprawidłowe jego wchłanianie przez osłonki jądra. Nagromadzony płyn powoduje powiększenie worka mosznowego.

Rzadko (stwierdza się u około 6% noworodków) wodniak jądra może być wrodzony, znacznie częściej jest to zaburzenie nabyte będące następstwem urazu, stanu zapalnego lub nowotworu.

Jakie dolegliwości i objawy mogą wskazywać na wodniaka jądra?

Dolegliwości towarzyszące wodniakowi jądra zależą od ilości płynu nagromadzonego w osłonkach jądra. Najczęstszymi objawami są:

• powiększenia worka mosznowego i towarzyszące temu uczucie ciężaru w mosznie, utrudnienie chodzenia,
  • dolegliwości bólowe.

Obecność wodniaka negatywnie wpływa na ukrwienia jądra i najądrza, co z kolei prowadzi do zaburzenia termoregulacji jąder. W wyniku tego wodniak jądra często związany jest ze spadkiem jakości nasienia, a w skrajnych przypadkach skutkuje zanikiem jądra.

Jak diagnozuje się wodniaka jądra?

Powiększenie moszny może stwierdzić lekarz urolog w czasie badania fizykalnego, lecz podstawowym badaniem w diagnostyce wodniaka jądra jest USG worka mosznowego i jąder.

Jak przebiega leczenie wodniaka jąder?

Obecnie jedynym uznanym sposobem leczenia wodniaków jadra jest leczenie operacyjne.

Zabieg, który trwa niecałą godzinę, polega na chirurgicznym nacięciu skóry moszny w celu opróżnienia wodniaka.  Zdarza się, że pojawia się konieczność pozostawienia w ranie drena, który usuwany jest w pierwszej dobie po zabiegu.

Przeciwwskazania:

• zaburzenie krzepnięcia krwi,
  • ropna choroba skóry moszny.

Powikłania:

• krwawienie z rany pooperacyjnej,
  • zakażenie rany,
  • krwiak moszny,
  • rzadko nawrót wodniaka.

Zięba Clinic
prowadzi Politykę Bezpieczeństwa ochrony danych osobowych, której treść została opracowana w oparciu o wytyczne zawarte w następujących aktach prawnych:

Polityka obowiązuje wszystkich pracowników
Zięba Clinic
oraz dostawców i podmioty współpracujące, mających jakikolwiek kontakt z danymi osobowymi objętymi ochroną.

Przetwarzanie danych osobowych w
Zięba Clinic
odbywa się w wersji papierowej oraz za pomocą systemów informatycznych.

W ramach Polityki Bezpieczeństwa wdrożono „Instrukcje Zarządzania Systemem Informatycznym służącym do przetwarzania Danych Osobowych”