Niepłodność

u urologa katowice

Niepłodność określana jest przez Światową Organizację Zdrowia jako choroba społeczna. Według statystyk na całym świecie problem ten dotyczy od 10 do 18 proc. populacji. W poszukiwaniu przyczyn niepowodzeń w zajściu w ciążę badaniom poddają się nie tylko kobiety, ale również mężczyźni, a jeśli to konieczne podejmują oni leczenie, które w wielu przypadkach umożliwia parze posiadanie potomstwa. Jedną z przyczyn, które mogą skutkować pogorszeniem jakości nasienia u panów są choroby oraz zaburzenia prawidłowego funkcjonowania układu moczowo-płciowego. Wpływają na objętość ejakulatu, koncentrację, żywotność i ruchliwość plemników, a także ich morfologię.

Wylecz schorzenia urologiczne – potencjalne problemy niepłodności!

Diagnostyka niepłodnego mężczyzny opiera się na określeniu schorzeń będących przyczyną niepłodności celem znalezienia odpowiedniego leczenia, które umożliwi spłodzenie dziecka. Zaburzenia powodujące męską niepłodność mogą mieć przyczynę w rejonie: podwzgórze-przysadka, jąder lub w drogach wyprowadzających nasienie. Do najczęstszych schorzeń mających wpływ na niepłodność mężczyzn należą schorzenia urologiczne, takie jak: przerost prostaty, infekcje prostaty i innych części układu moczowo-płciowego, żylaki najądrzy, zaburzenia erekcji.

Dlaczego warto leczyć schorzenia urologiczne w Zięba Clinic?

Katowicka klinika Zięba Clinic od wielu lat zajmuje się skutecznym leczeniem schorzeń męskiej niepłodności i oferuje możliwość szczegółowej diagnostyki w tym zakresie. Pracują u nas wybitni specjaliści od urologii. Nasz zespół regularnie uczestniczy w szkoleniach, sympozjach i konferencjach. Mamy bardzo bogate doświadczenie w zapobieganiu i leczeniu chorób męskiego układu moczowo-płciowego. Zapraszamy do odwiedzin naszej placówki, aby znaleźć przyczyny i skutecznie leczyć choroby urologiczne!

Kim jest urolog?

Urolog jest specjalistą od chorób układu moczowo-płciowego, a także lekarzem kompetentnym do wykonania wywiadu w kierunku niepłodności. Zajmuje się on również problemami związanymi z erekcją i impotencją, które często wynikają z przerostu lub nowotworu prostaty. Urolog diagnozuje i leczy również żylaki powrózka nasiennego, mogące stanowić problemy z niepłodnością u mężczyzn. Stwierdzenie przez niego nieprawidłowości w budowie układu moczowo-płciowego może dać wskazania do przeprowadzenia dalszych badań.

Objawy chorób urologicznych

Objawami, które powinny być konsultowane z lekarzem urologiem są:

• zaburzenia erekcji,
  • pieczenie przy oddawaniu moczu,
  • bóle jąder,
  • małe jądra,
  • zniekształcenie moszny,
  • brak ochoty na seks,
  • spadek możliwości seksualnych,
  • mniejsza objętość ejakulatu,
  • inny kolor i konsystencja ejakulatu,
  • bóle prostaty,
  • ból w trakcie i po stosunku.

Jak ocenić męską płodność?

Niepłodność męska stanowi następstwo wielu różnych zaburzeń. Istotnym elementem przy diagnostyce jest wywiad ukierunkowany na ewentualne zaburzenia płodności męskiej. Celem wywiadu jest uzyskanie informacji na temat:

• czasu trwania niepłodności u mężczyzny,
  • zaburzeń ejakulacji,
  • częstości współżycia,
  • stosowania używek,
  • dojrzewania płciowego,
  • objawów niedoboru testosteronu,
  • wieku oraz chorób partnerki,
  • przyjmowania leków na oś podwzgórze-przysadka-jądro,
  • wystąpienia wnętrostwa,
  • przebytych operacji w obrębie miednicy lub narządów płciowych.

Badanie nasienia

Kolejny etap to badanie nasienia, które określa jego jakość. Jednym z pierwszych badań, jakie zaleca się wykonać w przypadku niepłodności jest spermiogram. Jeżeli podczas badania stwierdzone zostaną nieprawidłowości w składzie i strukturze nasienia, nie oznacza to jeszcze, że mężczyzna jest bezpłodny. Jeżeli natomiast na którymkolwiek z dwóch pierwszych etapów stwierdzone zostaną zaburzenia, oznacza to, że mężczyzna wymaga głębszej diagnostyki i konsultacji z urologiem bądź innym specjalistą, zajmującym się męskim układem rozrodczym.

Do określenia przyczyn męskiej niepłodności przydatne są:

• konsultacja urologiczna z badaniem fizykalnym oraz ultrasonograficznym,
  • konsultacja andrologiczna z pełną diagnostyką hormonalną,
  • kompleksowe badanie nasienia m.in spermiogram, fragmentacja DNA plemników, test oksydacyjno-redukcyjny, test HBA,
  • biopsja jądra lub najądrzy,
  • stymulacja nasienia.

Co bada urolog w czasie wizyty?

Gdy podczas wstępnej oceny płodności mężczyzny zostaną rozpoznane jakiekolwiek odchylenia, wymagana jest konsultacja specjalistyczna oraz rozpoczęcie pełnej diagnostyki niepłodności męskiej. Obok wywiadu specjalista wykonuje urologiczne badanie fizykalne mężczyzny obejmujące:

• badanie per rectum,
  • badanie penisa z oceną położenia ujścia cewki moczowej,
  • badanie palpacyjne jąder wraz z ich pomiarem,
  • obecność nieprawidłowości, np. żylaków powrózka nasiennego,
  • ocena obecności nasieniowodów i najądrzy,
  • ocena drugorzędowych cech płciowych, takich jak budowa ciała czy typ owłosienia.

Oprócz podstawowych metod diagnostycznych, pacjent może być skierowany do kliniki leczenia niepłodności na dodatkowe testy.

Niepłodność a bezpłodność

Pojęcia niepłodności i bezpłodności różnią się od siebie. Niepłodność diagnozuje się, gdy para mimo regularnego współżycia seksualnego w częstotliwości 3-4 razy w tygodniu nie zachodzi w ciąże przez co najmniej rok. Natomiast bezpłodność to nieodwracalna niezdolność do posiadania dzieci.

Niepłodność stanowi sytuację potencjalnie odwracalną pod warunkiem wdrożenia odpowiedniego leczenia. Warto wiedzieć, iż o niepłodności pierwotnej u mężczyzny mówimy, gdy nigdy wcześniej nie spłodził dziecka. Natomiast niepłodność wtórna występuje, gdy spłodził już on co najmniej jedno dziecko, ale nie może doczekać się kolejnego potomstwa.

Przyczyny niepłodności u kobiet i mężczyzn

Statystyki dotyczące niepłodności podawane przez poszczególne źródła znacznie się od siebie różnią. W większości statystyk do tej pory szacowano, że za ok. 35 proc. niepowodzeń odpowiadają kobiety, za kolejne ok. 35 proc. mężczyźni, u ok. 10 proc. par przeszkody znajduje się u obojga partnerów, natomiast ok. 20 proc. par zmaga się z niepłodnością o nieznanej przyczynie. Wiele aktualnych badań wskazuje jednak na fakt, że coraz częściej przyczyny niepłodności znajduje się po stronie mężczyzn.

Schorzenia urologiczne mające wpływ na płodność

Chorób prowadzących do niepłodności u mężczyzn jest bardzo wiele. Zaliczamy do nich zarówno schorzenia układu moczowo-płciowego, takie jak: przerost prostaty, wrodzone lub nabyte zaburzenia budowy jądra zapalenie jąder, skręt powrózka nasiennego i długotrwałe niedokrwienie gonady, niedrożność nasieniowodów, niedorozwój najądrzy lub nasieniowodów, zapalenie najądrzy i wiele innych, takich jak:

• urazy jąder i nasieniowodów, spowodowane wypadkami lub kontuzjami,
  • infekcje układu moczowo-płciowego,
  • wsteczny wytrysk,
  • żylaki powrózka nasiennego,
  • przerost prostaty,
  • zaburzenia erekcji,
  • wnętrostwo,
  • przebyte zabiegi operacyjne w obrębie miednicy mniejszej,
  • wodniak jąder.

Najczęstszymi chorobami układu moczowo-płciowego są zapalenia, które mogą dotyczyć wszystkich jego części. Ich przyczyną są przede wszystkim bakteriei: Escherichia coli, Enterococcus faecalis, Chlamydia, Ureoplasma, Mycoplasma, a także grzyby, najczęściej Candida albicans. Z tego powodu podczas diagnostyki niepłodnego mężczyzny lekarz zleca posiew nasienia. Z kolei urazy układu moczowo-płciowego związane są przede wszystkim ze wzrastającą popularnością pojazdów jednośladowych, takich jak rowery, skutery czy motocykle, a także z uprawianiem ekstremalnych sportów. Czasem jednak, pomimo badań obojga partnerów, lekarze nie są w stanie ustalić przyczyny ich problemów. Jak się okazuje, niektórzy mężczyźni dotknięci niepłodnością niewyjaśnionego pochodzenia nie mają żadnych anomalii w gospodarce hormonalnej ani w jakości nasienia, a także nie wykrywa się u nich chorób wpływających na problemy z płodnością. Taką dysfunkcję określa się jako niepłodność idiopatyczną.

Jak leczyć niepłodność spowodowaną chorobami urologicznymi?

Metody leczenia niepłodności spowodowanej przez schorzenia urologiczne są zależne od charakteru choroby. Przewlekłe schorzenia układu moczowo-płciowego powinny podlegać starannej diagnostyce i terapii, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na płodność pacjenta. Na przykład, przewlekłe kłębuszkowe zapalenie nerek wymaga zastosowania sterydoterapii, cytostatyków i leczenia immunologicznego, co może dodatkowo niekorzystnie wpływać na wytwarzanie plemników. Z kolei łagodny rozrost gruczołu krokowego należy leczyć farmakologicznie lub operacyjnie. Terapia ta może być przyczyną zaburzeń wzwodu i wytrysku, powodować jego brak lub wytrysk wsteczny – do pęcherza moczowego, a także obniżenia liczebności plemników.

Żylaki powrózka nasiennego, czyli poszerzenie naczyń żylnych otaczających nasieniowód, zaburzają krążenie krwi w obrębie jąder i powodują ich przegrzewanie, a w konsekwencji stres oksydacyjny który bywa przyczyną zahamowania spermatogenezy i uszkodzenia plemników. Żylaki powrózka nasiennego leczy się chirurgicznie

Lekarz opiekuńczy

dr n. med. Dariusz Szmydki specjalista urolog