Nadczynność kory nadnerczy – nadmierne wydzielanie glikokortykosteroidów – Zespół i choroba Cushinga

Zespół Cushinga to zespół różnorodnych objawów klinicznych związanych z nadczynnością kory nadnerczy prowadzącą do podwyższonego stężeniem glikokortykosteroidów (kortyzol) we krwi. Zespół Cushinga może być wynikiem długotrwałego podawania kortyzolu jako leku przeciwzapalnego. Pozostałe przypadki, wynikają z nadmiernej syntezy kortyzolu przez nadnercza, taka sytuacja może mieć miejsce przy guzie przysadki lub guzie ektopowym wydzielającym w nadmiarze ACTH. Jeżeli przyczyną choroby jest przysadka mózgowa, która steruje pracą nadnerczy mówimy o chorobie Cushinga. Zespołem Cushinga nazywane jest schorzenie polegające na nadmiernej produkcji kortykosteroidów wynikające z obecności gruczolaka nadnerczy.

Objawy:

• otyłość z gromadzeniem się tłuszczu na tułowiu i karku, opuchnięcie twarzy, nadmierne łaknienie,
  • zmęczenie,
  • zanik mięśni kończyn dolnych i górnych,
  • pojawienie się rozstępów i zaczerwieniania skóry i tendencja do siniaków,
  • bóle kości i stawów,
  • częste infekcje,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • zmiany nastroju,
  • zaburzenia miesiączkowania u kobiet.

Nadmiar kortyzolu, niezależnie od przyczyny, jest niekorzystny dla organizmu i wymaga leczenia. W leczeniu Zespół Cushinga, gdzie przyczyną nadmiaru kortyzolu jest guz nadnercza konieczne jest operacyjnego usunięcia całego nadnercza. W chorobie Cushinga optymalną metodą leczenia jest operacyjne usunięcie guza przysadki. W terapii stosuje się również leki hamujące produkcję hormonów kory nadnerczy.

Nasza klinika pracuje codziennie od 8:00 do 20:00. Ze względu na bezpieczeństwo obowiązują nowe procedury! Prosimy o przychodzenie na wizytę bez osób towarzyszących oraz o nie przychodzenie przed wyznaczoną godziną. Pacjenci będą wpuszczani do kliniki pojedynczo po kontroli stanu zdrowia i temperatury. Płatność realizowana jest jedynie kartą płatniczą.
Przepraszamy za utrudnienia!

Zięba Clinic
prowadzi Politykę Bezpieczeństwa ochrony danych osobowych, której treść została opracowana w oparciu o wytyczne zawarte w następujących aktach prawnych:

Polityka obowiązuje wszystkich pracowników
Zięba Clinic
oraz dostawców i podmioty współpracujące, mających jakikolwiek kontakt z danymi osobowymi objętymi ochroną.

Przetwarzanie danych osobowych w
Zięba Clinic
odbywa się w wersji papierowej oraz za pomocą systemów informatycznych.

W ramach Polityki Bezpieczeństwa wdrożono „Instrukcje Zarządzania Systemem Informatycznym służącym do przetwarzania Danych Osobowych”